Assesment report
Zpráva z vyšetření, více o zprávě zde.
TS
True score, neboli pravý skór, viz článek o intepretaci skórů.
CI
Confidence interval, neboli interval spolehlivosti, viz článek o intepretaci skórů.
Zakázka
Účel vyšetření, důvod, proč je dítě vyšetřováno.
Psychologická diagnostika
Snaha zjistit příčinu a rozsah problému, dělá se skrze vyšetření.
dg.
Zkratka pro diagnózu, výsledek diagnostiky, hledá příčinu zkoumaných symptomů.
Suspektní diagnóza
Diagnóza, která není potvrzena, jedná se pouze o podezření, které je třeba ještě ověřit nebo vyvrátit
Diferenciální diagnostika
Vyřazování diagnóz (možných vysvětlení problémů) na základě symptomů.
Percentil
Číslo označující srovnání výsledku testovaného s jinými testovanými, udává, kolik procent z ostatních testovaných mělo stejný nebo horší výsledek, viz článek o intepretaci skórů.
HS
Hrubý skór, viz článek o intepretaci skórů.
PPP
Pedagogicko-psychologická poradna, dělá se zde psychologické vyšetření dítěte, viz článek kdo mě tam pošle a kdo je kdo.
SPC
Speciálně pedagogické centrum, specializuje se na děti se zdravotním postižením, viz článek kdo mě tam pošle a kdo je kdo.
Klinik, klinický psycholog
Vystudovaný psycholog s atestací z klinické psychologie, může provádět vyšetření (diagnostiku), viz článek kdo mě tam pošle a kdo je kdo.
Lateralita
Přednostní užívání jednoho z párových orgánů pohybových či smyslových, nejčastěji dominance pravé či levé ruky.
Podpůrná opatření
Podpůrná opatření představují podporu pro práci pedagoga se žákem, kdy jeho vzdělávání v různé míře vyžaduje upravit průběh jeho vzdělávání. Cílem úprav je především vyrovnávat podmínky ke vzdělávání žáka, které mohou být ovlivněny mírnými problémy nebo závažnými obtížemi, které jsou způsobeny nepřipraveností žáka na školu, odlišnými životními podmínkami a odlišným kulturním prostředím ze kterého žák vstupuje do vzdělávání. Současně početnou skupinu budou představovat žáci s nepříznivým aktuálním zdravotním stavem, který může ovlivňovat vzdělávání žáků nebo zdravotní postižení žáka. Podpůrná opatření jsou definována školským zákonem, podle rozsahu a obsahu se člení do I. – V. stupně, kdy první stupeň nastavuje obvykle škola, od druhého stupně podpůrná opatření navrhuje školské poradenské zařízení (PPP nebo SPC). Podpůrná opatření různých stupňů lze kombinovat, vyšší stupeň však lze použít, jen pokud je nižší stupeň pro potřeby daného žáka nedostatečný. Vedle organizace vzdělávání obsahují také speciální učebnice a pomůcky a kompenzační pomůcky.
Speciální vzdělávací potřeby
Za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou dle § 16 školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání) považovány osoby:
- se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, autismem, vadami řeči, souběžným postižením více vadami, vývojovými poruchami učení nebo chování),
- se zdravotním znevýhodněním (zdravotním oslabením, dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování),
- se sociálním znevýhodněním (z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu).