Doporučení ve zprávě
Autorka článku: Mgr. et Mgr. et Mgr. Zuzana Minarik
V tomto článku se budeme věnovat části zprávy, která je obzvlášť důležitá pro rodiče, a to doporučení. Pokud vás zajímá obecný popis částí zprávy a co do nich patří, můžete se podívat zde. Doporučení se zpravidla uvádí na konec celé zprávy a slouží jako informace pro rodiče, případně školu či další odborníky, jak s výsledky zprávy naložit a jak například dál s dítětem pracovat. Prvně si popíšeme, proč jsou doporučení ve zprávě často problematická, na konci článku pak najdete příklad konkrétních „na míru šitých“ doporučení.
Článek k poslechu:
Může se stát, že doporučení nejsou vždy dostatečně srozumitelná a nápomocná. Ne proto, že by psycholog, který dělá vyšetření a píše zprávu, byl k tomu nekompetentní, nebo vám chtěl škodit. Na psaní zprávy může mít velmi málo času, nebo takový postup přejal od svých kolegů.
Často se tedy stává, že jsou doporučení ve zprávě příliš obecná, chybí konkrétní návod, jak se závěry zprávy naložit a rodiče často neví, nebo si nejsou jisti, jak v daném směru o dítě pečovat.
- Doporučení obsahují například informaci, že by se dítěti měla věnovat „individuální péče“. Ale už chybí popis, jak má taková individuální péče konkrétně vypadat.
- Nebo že se má u dítěte „podporovat samostatnost“. Ale zpráva neobsahuje, jakým způsobem (kterých je mnoho) by se u toho konkrétního dítěte měla samostatnost podporovat.
Každé dítě je jedinečné, a proto by se k němu tak mělo přistupovat. Z postupů vhodných pro děti s ADHD bude pro konkrétní dítě vhodná jen část z nich. Další část postupů mu pak bude potřeba “ušít na míru”, protože přestože jeho potíže pramení z ADHD, je jeho situace s ohledem na možné další okolnosti (např. zrakové postižení) nějakým způsobem specifická a výjimečná. Jinými slovy co pomáhá u jednoho konkrétního dítěte, nemusí pomáhat u druhého.