Specifika zpráv podle druhu vyšetření
(PPP, SPC, klinický psycholog, školní psycholog, apod.)
Autorka článku: Mgr. et Mgr. et Mgr. Zuzana Minarik
Následující část textu se věnuje specifikům zpráv podle druhu vyšetření. Tedy v čem se liší vyšetření v jednotlivých zařízeních a jaké z toho plynou rozdíly, které můžeme vidět ve zprávě z vyšetření.
Článek k poslechu:
Zpráva od školního psychologa
Školní psycholog pracuje s dítětem přímo ve škole. Rozsah individuální práce s dítětem či jeho rodinou se odvíjí od nastavení školy i konkrétního psychologa, jeho možnostech a schopnostech. Může provádět diagnostiku, především při výukových a výchovných problémech žáka, či diagnostiku nadaných dětí. Školy nedisponují obvykle tolika psychologickými testy jako psychologové v PPP či SPC, nemusí být školeni a oprávněni k používání konkrétních testů, a nemohou navrhovat podpůrná opatření (pokud nejde o podpůrné opatření prvního stupně). Nicméně může být školní psycholog důležitou osobou, která pomůže učitelům i rodičům konkrétním doporučením z PPP nebo SPC porozumět a realizovat je.
Dále může učitelům a rodičům pomoci nastavit vhodné způsoby zvládání různých situací či učení i zcela mimo rámec vyšetření a poradnu, i před tím, než k případné návštěvě poradny dojde, zvlášť pokud je ve škole vůle ke spolupráci a mezi učiteli a školním psychologem panuje důvěra. Psycholog tedy může dítě vyšetřit, a to na základě podnětu rodičů, vyučujících nebo na základě vlastního uvážení (vždy s informovaným souhlasem rodičů). A pokud školní psycholog nazná, že by dítě potřebovalo nastavit podpůrná opatření, vždy musí rodičům nabídnout podrobnější vyšetření v PPP či SPC. V této oblasti se tedy školní psycholog zabývá především včasnou identifikací žáků s potřebou podpůrných opatření a vytvářením (případně i realizací) strategií a postupů vedoucích k odstranění či zmírnění výukových problémů.
Obecně je zpráva školního psychologa více „povídací“, obsahuje více textu týkající se toho, co společně s žákem řešili, o čem se bavili. Zpráva pak bývá podkladem pro další vyšetření u dalších odborníků a specialistů.
Zdroje
- Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví. (2021, červenec 5). Dětská klinická psychologie - Informace. https://www.ipvz.cz/seznam-souboru/1507-detska-klinicka-psychologie-2010.pdf
- Národní ústav pro vzdělávání. (2021, červenec 5). Analýza výsledků šetření v PPP. https://archiv-nuv.npi.cz/uploads/poradenstvi/studie/analyza_nastroju/ppp.html
- Národní ústav pro vzdělávání. (2021, červenec 5). Podpůrná opatření. http://www.nuv.cz/t/podpurna-opatreni
- Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění.
- Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
- Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
- Zapletalová, J. (2014). Metodika pro práci školního psychologa zapojeného ve školním poradenském pracovišti. NÚV.